söndag 2 juni 2013

Tema: förr eller senare

Ibland ser man inte skogen för alla träd. När man skriver tror man ibland att man vet vad man skriver om. Man har stakat ut riktningen och vet vad historien ska handla om. Man har tänkt ut ett tema och staplat upp hur karaktärerna ska manifestera detta tema, på sina personliga vis. Och så skriver man på. När man sedan läser igenom det man skrivit händer det ibland de mest otroliga saker. Plötsligt framträder ett annat tema, en annan känsla och man förstår att boken levt sitt eget liv samtidigt som du trott att du haft kontroll över din text. Ha.

Mitt tema i första boken är skam. Min bok är en mordhistoria men de tre huvudpersonerna tvingas inte bara hantera sina förluster,  de konfronteras också med skammen; andras och sin egen.

Jag har ägnat många stunder åt att tänka på skam men också skamlöshet. Jag har funderat en hel del på hur vi människor reagerar vid hot, mot oss själva eller de vi älskar mest. Det är ett område i människans psykologi jag kommit nära i mitt arbete som terapeut. Vid ångest, depression eller fysiska sjukdomar för den delen kommer våra instinktiva reaktionssystem i ljuset. Fundera på detta; när ett hot visar sig (sjukdom, en ilsken hund, jobbvarsel, en knivbeväpnad rånare) hur reagerar du? Människan har som regel tre olika reaktionssätt. Några flyr, några slåss och några lägger sig ner och spelar döda. Alla sätt fyller en funktion; att överleva. Den mest benägne att klara sig är den som har förmågan att anpassa sina reaktionsmönster till situationen. Den som reagerar adekvat. Men, som vi alla vet, är det lätt att vara efterklok. I stridens hetta vet man aldrig vilket som slår till först.

När min karaktär Annie Ljung som ung flicka hotas till livet väljer hon att slåss. Straffet som följer får henne att känna skam och känslan är så stark att den får henne att, omedvetet förstås, byta strategi, bara för att finna att det alternativ hon valt inte är funktionellt i längden även om det på kort sikt är oerhört tillfredsställande.  Mördaren i min historia har valt ett annat sätt och skäms inte ett dugg.

Vad är skam och är skamlöshet i själva verket överskam?


Inga kommentarer: