måndag 24 juni 2013

Nytta med nöje

Det är en del som behöver göras. På huset bland annat. När solen skiner står jag gärna ute och skrapar fasader och målar och eftersom detta göra är relativt lättsamt för huvudet kan jag ägna mig åt karaktärsmålningar, intrigbyggen och annat romanrelaterat även när jag renoverar hus. Så fiffigt av mig. Enda problemet är att jag skulle behöva ett verktyg eller en sladd som förde ner mina tankar i ett antal tecken i ett dokument så att jag slapp göra om allt en gång till sen.

Har gjort lite research inför min kommande uppföljare (ja, jag kan bara inte låta bli. Jag är ju "less" på min första, om ni minns?). Av de hjälpmedel/ordbehandlingsprogram jag hittat på verkar Scrivener vara the shit. Någon som har någon annan erfarenhet får gärna lämna en kommentar här. Jag måste organisera nästa projekt bättre så att jag inte hamnar i samma frustration när det drar ihop sig till redigering av den.

Vad ska uppföljaren då handla om? Jo, jag fortsätter väl på den bana jag slagit in på:  det handlar om ett olöst mordfall från tidigt nittonhundratal på en kvinnotjusare på Sandslån, Ångermanland, som kombineras med en nutida historia av en någon *ähum* sexuell karaktär.  Jag har listat de berättarperspektiv jag tänkt mig och av bara farten identifierat fyra tänkbara gärningsmän.  Nu har jag den delikata uppgiften att bestämma mig för vem som blir den lurigaste mördaren.

Och socialarbetarperspektivet då, undrar ni kanhända. Ja, Annie Ljung får häcken full av anmälningar gällande unga flickor som lockas att tjäna lätta pengar genom att fördärva sitt liv på olika sätt. Speciellt en ung flicka är riktigt illa ute och tycks ha mycket på sitt samvete. Mycket mer än Annie vill veta...

1 kommentar:

Paperback Lover sa...

Hej,

såg i min statistik att du länkade till mig i din blogg. Tack! Intressant att läsa om ditt skrivande och att du skriver deckare om Ångermanland.

/Maria