tisdag 18 juni 2013

Lust och olust

Där jag kommer ifrån sätter vi bokstaven "o" framför alla möjliga ord för att beskriva något som inte blivit gjort. Man har o-vare på affärn, man har o-före när det är stökigt hemma, man har o-ätit. Ja, ni fattar. Den senaste tiden har jag varit osugen på att redigera klart mitt manus och hittar alla möjliga andra aktiviteter att ta itu med istället. Ni vet. Inom psykologin kallas det prokrastinering, dvs att skjuta upp saker som känns jobbiga. För sig själv och andra förklarar man det till exempel med att man inte har någon lust.

När man rannsakar sig brukar insikten bli en annan. Det brukar visa sig att det egentligen handlar om självkänslan eller rädslan för misslyckande. Att uppgiften känns övermäktig. O-behag.

Så vad är problemet med mitt manus, det jag nu låter ligga och vila en stund när jag egentligen borde fixa det sista och skicka in till förlag? Tja, för det första är jag less. Less på att vända ut och in på varje mening och förbättra och förfina i all oändlighet. Jag vet också av erfarenhet att sommarmånaderna är mina sämsta gällande disciplinen. Jag vill inte sitta inne och skriva när man kan vara ute i solen och påta i trädgården. Dessutom har jag en nätt liten bokhög på nattduksbordet som ropar mitt namn och som jag mycket hellre vill läsa än att skriva själv.

Ser ni hur jag hittar flera oskyldiga, logiska och relativt opersonliga förklaringar här? Okej då. Det Stora Problemet är att jag har upptäckt en liten lucka/glapp i handlingen och eftersom jag trodde att jag var klar och nu tvingats inse att jag måste skriva lite mer drar jag mig för att redigera även det andra, eftersom  glappet lägger sordi på hela skrivarstämningen. Tanken som lurar i bakgrunden är med största sannolikhet den att "jag kommer att misslyckas/inte få till det." O-lusten.

Hur hittar man då lusten och tron igen? Det är bara att sätta igång. Man kan inte invänta rätt ögonblick, uppskjutarbeteendet kommer att hitta nya saker åt mig att göra. Nej, istället måste man 1) ändra sitt fokus. bena ner problemet i delmål och ta dig an en mindre uppgift istället för Det Stora Dilemmat. 2) belöna dig själv när du nått ditt delmål. Detta skapar lust och förstärker beteendet. 3) gör det hela offentligt, dvs se till att någon vet vad du håller på med och kan pusha och kontrollera att du verkligen gör det du företagit dig. 4) tappa inte fart. Gör något varje dag/en halvtimme varje dag/varje lördag osv så att rutinen sätter sig.

O-klart men inte o-görligt.

Inga kommentarer: