fredag 14 juni 2013

Skrivarkurser

finns det många men den som fick mig att förstå att jag hade potential och som fick mig att börja skriva på min första roman var en nätbaserad kurs vid namn Deckarskolan. Där lärde jag mig om gestaltning, dialog, uppbyggnad, synopsis och annat som är bra att veta gällande skrivande. Framför allt fick jag lära mig att förstå vad som gör att en text känns bra eller inte, vad som flyter och vad som stoppar upp. Jag fick också nya skrivarvänner och massa pepp, både av kursdeltagare och av "fröken" Helena Sigander som jag senare hade nöjet att träffa på Bokmässan i Göteborg. Var? I deckarhörnan förstås.

En skrivarkurs är alltid väl investerade slantar på vägen mot att bli publicerad. Man behöver också få förståelse för formalian, hur ett manus ska se ut, hur man beter sig när man ska skicka in sitt manus, hur förlagsbranschen fungerar mm.  Jag tror att många bra texter går i papperskorgen utan att bli lästa på grund av att de inte ger ett bra första intryck. Jag tror också att många egenutgivna böcker skulle må bra av att stylas om. Man har bara cirka sju sekunder på sig att göra ett första intryck, sägs det. Sedan är det kört.

Sju sekunder.

Vad hinner man på sju sekunder? Jo, anmäla sig till en skrivarkurs.


Inga kommentarer: