torsdag 27 juni 2013

Mannen som kunde tala med hästar

Jag undrar vad han sade, mannen jag passerade idag. Jag var på väg hem från jobbet på min cykel när jag passerade en parkerad cykel vid vägkanten. På pakethållaren satt ett knippe sommarblommor och grässtrån, fastklämda i en spretig kreation. Så meningslöst att plocka blommor när de sannolikt inte överlever cykelturen konstaterade jag men då fick jag syn på honom. Mannen som stod vid hästhagen, med armarna i sidorna, i ivrigt samspråk med en häst med munnen full av gräs.

Trots min höga fart hann jag notera att gräset i hästens mun var betydligt längre än det gräs som fanns att tillgå i hagen. Hästen hade serverats dessa godsaker från en utsträckt manshand och hade säkert inte undgått att se att det fanns mer av det goda på pakethållaren.

Mannen slutade inte prata när jag passerade och hästen slutade inte tugga. Den hade öronen riktade framåt, mot mannen och cykeln och mannen såg bara hästen. Jag undrar vad han sade, mannen som plockat blommor till en häst.

Inga kommentarer: