onsdag 26 juni 2013

Frågorna

Min fyraåring är en nyfiken liten man och har så varit sedan han slog upp sina ögon och såg världen. När han lärt sig prata frågade han "vafföj då?" på det mesta vi sade till honom. Han är numera en relativt upplyst men fortfarande frågvis pöjk och jag hoppas att han kommer att förbli det.

Kanske är frågorna det mest centrala för framgång och utveckling. Inom mitt yrkesområde är den sokratiska metoden, dvs att ställa öppna utforskande frågor, ett vedertaget sätt att få en person att nå nya insikter om sig själv. Men det är en konst att ställa frågor, bra frågor, som utmanar. Det är också en konst att uppskatta frågor, att se dem som något produktivt och främjande istället för hot. Inte bara i arbetslivet utan även privat.

Som arbetssökande har jag ramlat över en och annan annons där arbetssökande själva annonserar efter ett jobb. De beskriver vilka kvaliteter de söker hos en arbetsgivare och sin blivande chef.  Härligt, tycker jag, i dessa tider när arbetslösa tvingas söka alla jobb som finns oavsett hur bra de matchar ens intressen och kompetens.

Jag läste också någonstans att man som modern chef och ledare ska söka efter de CV:n där personen beskriver vilka ambitioner och mål den har i sitt yrkesliv snarare än en lista över sina historiska meriter. Vad vi åstadkommit säger en del om oss, visst, men för en ny arbetsgivare är det ju snarare av intresse vad man tänker sig kunna tillföra och bidra med i framtiden. Jag har på ett mycket givande intervjutillfälle t ex fått frågan: "Varför ska vi investera i dig?" Den frågan går att använda sig av på flera livsområden. Alla vi med författardrömmar bör ta sig en funderare kring när man skriver sitt följebrev. Varför ska ett förlag investera i just dig? Har Du det vi söker?

Om du gjort din research har du med största sannolikhet sökt dig till de som kan motsvara det du söker. Det bästa man som behandlare kan önska är att arbeta med patienter/klienter som är motiverade, de som själva sökt hjälp och som agerat för att påbörja en förändring. Och därmed är hälften redan vunnet.

Frågor på det?; )

Inga kommentarer: