torsdag 18 december 2014

Julklappstips


Hantera din stress, av Giorgio Grossi.
Lyckofällan, av Russ Harris

Och till er med skrivande vänner:
En prenumeration på Tidningen SKRIVA, tidningen för alla som vill bli författare.

Gällande mitt eget skrivande har jag efter snart ett års uppehåll nu börja 2015 med att redigera min roman ett varv till och sedan skicka in till minst fem förlag. Därefter ska jag sätta mig och påbörja min uppföljare som redan är någorlunda klar i mitt huvud. Jag har också två nyfunna skrivarvänner som jag hoppas kunna träffa regelbundet och prata skrivande med. Det går inte riktigt med de som inte själva skriver. Vi är en särskild sort. Säregna. Kan vi kalla det.

Som ni förstår har jag inga andra ambitioner än att skriva så mycket jag har lust med. Inga måsten. Bara lust.

Stress

Ett välkänt tema för många, inte minst i juletider, är detta fenomen vi kallar stress. Det är något helt annat än och ska inte förväxlas med att jäkta.

Stress är en fysiologisk och hormonell reaktion som utlöses av olika påfrestningar. Stress
kan vara både negativ och positiv. Den positiva stressen behöver vi för att förbättra vår hälsa och den gagnar oss så länge den pågår under en begränsad tid och att vi återhämtar oss efter ansträngningen.
Den negativa stressen är däremot förödande. Den som pågår för länge och leder till olika sjukdomstillstånd.

Individers förmåga att hantera stress varierar och brukar kunna förklaras genom stress/sårbarhetsmodellen. Den innebär kortfattat att en persons förmåga att hantera stress avgörs av personens medfödda och förvärvade svagheter. En medfödd svaghet kan vara exempelvis att ens hormonkörtlar antingen är över-eller underaktiva. En förvärvad svaghet kan vara ett trauma i livet, eller ett missbruk.

Vi kan påverka hur vi förhåller oss till stress. Vi kan antingen ta en titt på vilka situationer som utlöser vår stress, hur vi tänker kring situationer och hur vi agerar i olika situationer.

Ett klassiskt exempel är alla kvinnor som känner stark press inför julens alla bestyr. Vi handlar och vi bakar sju sorters kakor och vi lagar mat och vi skickar julkort (gärna egna, hemgjorda), vi jobbar över och vi ska hälsa på alla vänner och ge presenter och sen ska vi duka och diska och klä granen och ....
Sedan, när julen är här, sitter vi helt urlakade vid julbordet och vill bara gråta. Och maten smakar skit.

De finns de som åker utomlands över jul och nyår. De finns människor som beställer julbord via catering. De finns de som struntar i alla måsten och bara gör det de själva tycker är kul.

Det går. Faktiskt.
Ingen dör.

Stryk varannan sak från listan. Delegera. Gå efter lustprincipen, dvs fråga magen och hjärtat vad de VILL och inte vad man borde, måste.

Prova. Bojkotta stressen.
Ge dig själv den julklappen i år.
Jag lovar dig att du är värd det.

onsdag 17 december 2014

Enkla svåra sanningar

Friedrich Schiller skall ha sagt: "Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves." Schiller var filosof och författare och levde på 1700-talet men redan då kunde dumhet engagera och provocera. Något annat som kan provocera mig är rädslor. Fast jag begriper mekanismerna går jag ändå ofta igång på idioti.

Ni vet de som beklagar sig över att de har baksmälla efter en hård natt på krogen. Eller att de inte har högre lön än de har. De som blir illa behandlade men fortsätter vända andra kinden till. Eller att de är för tjocka eller för bleka eller för stressade eller något annat lätt åtgärdat.

Ni som är bakfulla: Sluta festa.
Ni som är för tjocka: Sluta äta skräpmat och börja motionera.
Ni som har för låg lön: byt jobb eller be om löneförhöjning.
Ni som blir utnyttjade, trampade på, osv: sätt ner foten. Ryt. Protestera. Markera. Stå upp för dig själv.
Ni som är bleka: sola solarium, köp brunkräm. Eller bli vampyr,  för din blekhet kan bero på blodbrist.

Ni som stressar: sänk ambitionerna. Säg nej. Delegera. Sluta springa. Gå. Förändra något. Gör annorlunda.

Som terapeut får man ofta rollen som hjälpare, någon patienten kommer till med en förväntan om att bli botad, vägledd, upplyst. Inte sällan tror patienten att det är terapeuten som ska göra jobbet.

Min roll är snarare att visa på alternativ, locka fram personens inre förmåga. Patienten ställer ofta frågor vars svar finns inom personen själv. Ibland tar det lång tid att hitta dem men de finns där. Beteendeförändringar är ingen lätt sak. Det krävs mod, vilja och karaktär. Jag har, till min glädje såväl som min frustration, upptäckt att jag alltid förväntar mig just det av dem jag möter. Det är ett problem. Vad då? tänker ni. Hur kan positiva förväntningar vara ett problem? Jo, eftersom varannan person har låg dos mod, vilja och karaktär och desto mer av dumhet och rädsla. Efter veckor, kanske månader av motivationsarbete, terapeutiska övningar och engagemang slutar det ändå ibland med att man är kvar på ruta ett. Inget har hänt. Patienten vill, förstår eller förmår inte förändra sig. Dumhet eller rädsla. Ibland både och.

Själv är jag nog för dum för att vara rädd.

fredag 5 december 2014

Andra tankar

Många som läst mitt förra inlägg undrar om det är kognitiv beteendeterapi (KBT) som gäller om man ska ta itu med sitt mående. Eftersom jag själv är utbildad KBT steg 1-terapeut och vet att KBT är Socialstyrelsens första rekommendation vid t ex ångest förordar jag naturligtvis KBT. Jag har dessutom efter mina fem år som terapeut sett många patienter bli som nya människor efter att ha fått kunskap om vad de går och lider av och hur de ska ta sig an problemet.

För många räcker det med att få kunskapen om det som drabbat en. Panikångest är en sådan diagnos där många beskriver en stor förbättring bara av att ha fått psykoedukation (information) om ångest, KBT och hur man kan bli hjälpt.

För andra hjälper det att läsa.  Det finns också många bra bloggar om KBT och psykisk ohälsa. Det finns dessutom många bra böcker. En jag brukar rekommendera är Åsa Palmkron Ragnars bok "Komma på bättre tankar". Den har övningar och exempel och ett lättsamt språk.



Kanske en passande julklapp till någon du känner?


torsdag 4 december 2014

Cogito ergo sum

Orden kommer från René Descartes och betyder "jag tänker, alltså finns jag".  Dagens reflektion gäller just tankar. Vi tänker omkring 65 000 tankar per dygn sägs det. Av dem är 95% samma tankar som föregående dag. Det ger oss 5% nya tankar varje dag som antingen kan bryta ner oss eller bygga upp oss. Valet är ditt eget.

I mitt arbete träffar jag dagligen människor vars ohälsa, när vi börjar granska deras beteendemönster, beror på just deras tankar. Inget annat. Vissa låter sig styras av sina tankar, formar sitt liv utifrån fantasier."Det kändes så", säger många när det i själva verket är något de tänkt. Vi blandar ihop känsla och tanke på grund av att vi oftast inte hinner uppfatta vad vi tänker utan känner bara känslan tanken skapar. Sedan bildar vi oss en uppfattning av situationen baserat på känslan. Om vi tänker att något ska gå illa letar vi "bevis" för att det kommer att bli som vi tror. Bevisen vi hittar gör att vi känner därefter och sen blir det därefter.

En kvinna jag känner känner sig orolig inför julfirandet och hon "känner på sig" att hon ska må dåligt. Eftersom hon alltid gjort det. Hon går och känner sig nedstämd och orolig och känner att hon inte kommer att kunna hålla ihop inför släkten. Hon är rädd att hon ska bryta ihop och vara ledsen och att hon ska förstöra stämningen för alla andra. Att hon känner sig oälskad och besvärlig.

Ser ni? Hon säger att det känns så. I själva verket har hon tänkt så. Tänkt att man inte får gråta och vara ledsen. Tänkt att hon ALLTID varit ledsen så alltså... Och hon har tänkt att hon nog inte är älskad, tänkt att hon är besvärlig.

Det finns en mängd tankefällor i detta resonemang som ni kan läsa mer om här.  Det är inget annat än tankar. Och tankar är bara tankar. Vi kan lära oss att tänka annorlunda och därigenom påverka vårt mående. Våra känslor styrs inte av vad som händer oss utan av vad vi tänker om det som händer, har hänt, ska hända.

Skillnaden mellan framgång och nederlag, hälsa och ohälsa, sitter i tankens kraft. I alla situationer är det hur vi tänker som blir avgörande för hur det går. Att förändra tankemönster är bland det klurigaste man kan ge sig på. Vi har olika förutsättningar för att kunna göra en förändring men om man kan tänka negativt och nedbrytande kan man också tänka konstruktivt. Istället handlar det om VILJA och MOD. Allt annat är ursäkter. En författare jag glömt namnet på (kan vara Märta Tikkanen) skrev nån gång:

"Vem har spikat upp mig på korset och varför tillåter jag att jag hänger kvar? Fråga dig själv det ibland, även om du inte får något svar."

När det handlar om förändring och motivation kan folk lätt bli provocerade. Man trycker på ömma knappar, ställer saker på sin spets. Ibland tycker nog mina patienten att jag är som Arga Snickaren på kanal 5. Ni vet han som sätter fingret på folks svagheter och ifrågasätter, blottlägger. Varför? Ja, inte för att vara elak. Utan för att det är enda sättet att få en förändring. Fram med skiten bara, sätt igång.

Låt inte dina tankar ta kontroll över ditt liv. Ta kontroll över dina tankar. De är livsviktiga och livsfarliga på samma gång. Tankar är bara tankar. Du bestämmer. Om de ska ge dig liv eller ta det ifrån dig.







fredag 21 november 2014

Det är mycket nu

Novemberdiset vägrar släppa sitt grepp, mörkret härskar och svenskarna knäpper översta knappen i jackan och böjer på nackarna. Ohälsan ökar och på mitt jobb har vi fullt upp att hantera smärta och känslor i alla de former.

2014 lider mot sitt slut och jag tänkte försöka mig på en summering innan jul. Bloggandet har gått i skov och det kommer nog att fortsätta så en tid framöver. Jag skriver när jag har något att förmedla o inte bara för att, precis så som jag hoppas kunna göra som författare i framtiden. Ja, det är fortfarande min plan. Att när 2015 tar sin början ta tag i bokprojektet och redigera lite mer innan jag skickar manuset till förlag. Kanske blir 2015 det år när det händer? Genombrottet.

Året Runts novelltävling är avgjord. 495 bidrag. Jag var inte bland vinnarbidragen och nu återstår SKRIVAs tävling. Fler och fler deltar och konkurrensen är stenhård. Det är härligt att novellen har tt ett sådant uppsving och jag fortsätter att vurma för korta, kärnfulla berättelser. Läs Jonas Karlssons eller Håkan Nessers och få en stor läsupplevelse på kort tid.

Fundera på något i ditt eget liv och hur det skulle kunna skildras i en kortare text. Blir det en klassisk novell med en början, en mitt och en avslutande twist eller en modern version; en ögonblicksglimt ur en dag, en natt, ett liv?

Personligen skulle jag vilja göra en kortfilm om en kvinnlig terapeut som har svårt att hålla ihop, som ballar ur, som skäller ut kollegor och gör bort sig. Tejpar munnar med silvertejp. Kallar folk för mongo. En som gör allt det där man själv aldrig skulle (våga) göra. Lite som han Dag, i den där norska serien ni vet.

Det var allt.

onsdag 29 oktober 2014

Intelligens är inte alltid en välsignelse

I mitt arbete möter jag många frustrerade människor. Många frustrerande också, för den delen.
De flesta deprimerade upptäcker efter lite pratande att de står på en alptopp och blickar bort mot den alptopp de hellre hade velat vara vid. Och klyftan mellan dem ter sig oövervinnelig.

Livet är en kamp. När man kämpat sig uppför ett hinder kommer man strax till nästa. I privatlivet och i arbetslivet. Det är inte alltid avsaknaden av ork som är problemet. Här är ett exempel på hur ambitioner och energi också kan vara nedslående:


 http://www.ihm.se/blogg/henrik-martensson/varfor-smarta-manniskor-blir-deprimerade-och-vad-du-kan-gora-det