fredag 14 juni 2013

Att skriva noveller

är bland det roligaste man kan göra enligt mig. Att på några få sidor rymma en historia där läsaren med några få medel ska få en känsla för karaktärerna, storyn och poängen är en utmaning och inte alla lyckas. Mina favoriter bland de som skriver deckarnoveller är Sir Arthur Conan Doyle och Håkan Nesser.  Jag är också förtjust i Jonas Karlssons noveller och ser fram emot mer novelläsning i hängmattan i sommar.

Det finns olika slags sätt att skriva noveller på. I stora drag kan de delas in i två stilar; den tjechovska varianten som har en twist på slutet och så den som mer är ett nedslag, en titt in i ett landskap eller ett skeende.  Efter att ha läst olika författare har jag kunnat konstatera att jag gillar Tjechovs stil bättre. Jag tycker om att få vara åskådare till ett drama där man snabbt förstår dilemmat och undrar hur det ska gå snarare än att sitta med och titta i ett fotoalbum i godan ro. Kanske beror det på alla de Kittyböcker man plöjde i barndomen, kanske är det personlighetsbundet, vad vet jag.

Jag har försökt mig på att skriva noveller. På senare år har jag också vågat mig på att tävla och 2009 vann jag äntligen en novelltävling. Jag hade skrivit ned en skröna jag hörde en gång om ett husdjur som blir ihjälbitet av grannens hund, en historia vissa hävdar ska vara sann. Oavsett sanningshalt föll den i alla fall juryn i smaken och jag fick förutom vinstsumman en rejäl dos självförtroende.

I sommar tävlar jag vidare, jag kan bara inte låta bli. Gör det ni också! Kolla här och här och varför inte här.

1 kommentar:

Ahrvid Engholm sa...

FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2021

För 22: året arrangeras Sveriges säldsta novelltävling. Vässa pennan och var med!

1. Skicka tävlingsbidrag som ren text (kallas "ASCII", inga bifogade filer, t ex Word-filer) senast 30 augusti till fantastiknovell@hotmail.com SAMT ahrvid@hotmail.com. Använd rubriken "Tävlingsbidrag".
2. Noveller skall anknyta till science fiction, fantasy eller skräck. Man får skicka flera bidrag. Maxlängd 50 000 tecken, på svenska.
3. Vinnarna utses av en jury. Noveller som placerar sig på någon prisplats postas även på SKRIVA:s E-postlista och erbjuds publicering hos DAST Magazine (dast.nu).
4. Förstapris 999 kr. Andrapris 600 kr. Tredjepris 400 kr. De tre författarna på prisplats erhåller också årsprenumeration på tidningen Skriva! Därutöver kan juryn dela ut hedersomnämnanden.

Sveriges äldsta novelltävling började år 2000, startad av SKRIVA, den veterligen ädsta författarlistan. För att ansluta, maila skriva-request@freelists.org med rubrik "subscribe". Stöd våra stödjare! Wela Förlag, Exilium Förlag, författarna Ulf Broberg och Ulf Durling, samt tidningen
Skriva. Tackelitack till er!

--Ahrvid