tisdag 25 juni 2013

Det skall vi fira

Efter en månads bloggande och hittills över 700 sidvisningar, med 30 % nya och 70% återkommande läsare, har jag nu fått min första kommentar. Trevligt!

Det firar jag med en klassiker i bok- och skrivbloggarvärlden; en enkät.

1. Vilken bok läste du senast?Alex Schulmans " Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött". Det gick fort och var lättsmält.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
"Sju jävligt långa dagar", av Jonathan Tropper.

3. Starkaste bokminne från barndomen?
Serien om Kulla-Gulla. Martha Sandwall Bergström hade ett sätt att skriva som gjorde att man var Kulla-Gulla, man var där och man skrattade och grät med dem.

4. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Ingen aning, gissar på 50-50 faktiskt.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Det är en blandning av rekommendationer, topplistan och recensioner. Jag märker att jag väljer bort vissa, tex fantasy och romance. Varför? Troligen för att jag inte kommer att skriva något liknande själv och därför inte ser något mervärde i att läsa det när jag kan läsa annat.

6. När blir en bok för lång?
+500 sidor typ. Eller när den innehåller för mycket blurr om ingenting.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Ja, ibland hellre. Mister Pip av Lloyd Jones läste jag på engelska och det var en ren njutning.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Dennis Lehanes "Patient 67". Om och om igen.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp?
Om jag inte blivit gripen av handlingen efter hundra sidor kommer jag inte att bli det. Då byter jag till nästa i högen. Men det känns aldrig bortkastat. Det går alltid att analysera vad som gjorde att författaren misslyckades med att fånga mig och lägga på minnet att den trots allt blivit utgiven och därmed också har någon slags kvalitet. Undantaget om författaren råkar vara förlagets kassako. Inga namn nämnda.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Som jag sa, fantasy finns inte. Deckare är den dominerande arten, följt av barnböcker.

11. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej. Aldrig. Det är den åttonde dödssynden.

12. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Svår fråga. Svaret blir ingen deckare för hur spännande eller groteska de än är är det ändå inte den typen av böcker som sätter de djupaste spåren. "Svinalängorna" var stark. "Törnfåglarna" var omvälvande. Det skulle också kunna vara ”Flugornas herre” av William Golding. Det blir extra hemskt när det handlar om barn. Nä, jag vet bara att det hela tiden kommer nya som griper tag på olika sätt. Man förändras ju.

13. Om du bara fick läsa en enda bok till i ditt liv, vilken skulle du välja?
"Utvandrarna", av Vilhelm Moberg.

14. Vilken bok önskar du att du skrivit?
Ingen speciell men en bok som betytt något för någon. En bok som givit tröst, erbjudit en lösning,  roat eller hållit någon i sitt grepp. En tankeväckare eller en inspirationskälla.

Inga kommentarer: