tisdag 11 juni 2013

Bröderna Grimm

Mina föräldrar läste många böcker för mig när jag var för liten för att kunna läsa själv. Förutom älskade Astrid Lindgrens sagor minns jag bröderna Grimms berättelser tydligt. Nu läser jag dem för mina egna barn och min tvååriga dotter har en favoritfilm som baserar sig på en saga av just bröderna Grimm. Filmen heter Trassel och handlar om Rapunzel, en flicka med långt hår. Flickan hålls fången av en häxa i ett torn men räddas av en prins som klättrar upp och befriar henne. I filmen är sagan något omgjord men temat är fortfarande detsamma. När Rapunzel, som egentligen är en prinsessa, var liten rövade en gammal dam bort henne och låtsades att hon var hennes mamma. Rapunzels styvmor håller henne fången i ett högt torn eftersom Rapunzel har magiskt hår som kan ge en ungdomen åter.

Motivet att hålla flickan för sig själv är solklart. Flickan berövas sin frihet, och världen för att tjäna som elixir till den onda kvinnan som bara har ett enda intresse; att förbli ung. En dag kommer en man förbi tornet i skogen och klättrar upp. Flickan följer med honom ut i världen och ja, resten får ni veta om ni ser filmen.

Filmen är en modern produktion men boken skrevs redan på 1800-talet. Ändå är temat ack så aktuellt och fenomenet ser vi exempel på i allt från de övertydliga, hemska historierna om män som håller barn fångna i ljudisolerade källare till mer subtila varianter som mammor som åker land och rike runt med sina barn på skönhetstävlingar, auditions och andra aktiviteter som de hävdar att de gör för att barnet vill. I själva verket vet vi motivet bakom att till exempel använda sig av någon annan för att tjäna egna syften; girighet.

Girighet innebär ett överdrivet begär att samla ägodelar, fördelar, status, kärlek och annat som är åtråvärt för egen vinnings skull. Girighet är förenat med överdriven sparsamhet, vinningslystnad och snikenhet.

För att modernisera dödssynderna skulle man kunna använda sig av psykologi och forskningen om anknytningsmönster. Det som i sitt beteende ser ut som en dödssynd kan då förklaras med ett och samma behov hos människan; bekräftelse. Den som inte fått trygghet, kärlek och bekräftelse som liten riskerar att växa upp med ett stort,svart hål inombords. Den kommer att ägna sitt liv åt att försöka fylla detta svarta hål med något och i denna strävan kan personens beteende ta sig uttryck i det som uppfattas som högmod, frosseri, avund, eller varför inte girighet. Olika beteenden förvisso, men ändå samma längtan. Om du tänker efter kan du säkert hitta exempel hos dig själv och din omgivning. Att läsa dagsnyheterna kan bli en ny slags upplevelse.

I mitt tidigare yrkesliv spekulerade jag och några kollegor en gång i vilken psykisk ohälsa vi, om vi skulle bli sjuka någon gång, skulle vara mest sannolik att insjukna i. Jag gissade att jag skulle bli manisk, eller möjligen få någon form av tvångsproblematik, eftersom jag är noggrann och har ett visst kontrollbehov ....sinne för detaljer. ; ) Vi diskuterade däremot aldrig de gamla dödssynderna, vad jag kan minnas.

Fundera på detta: Skulle du kunna att gå över lik för att nå dina mål och vilken dödssynd skulle i så fall vara ditt motiv?

Inga kommentarer: