torsdag 14 november 2013

Sinnesintryck

Jag redigerar vidare. Går igenom scener och kompletterar handligen med väder, vind och sinnesintryck. Handlingen och människorna ska gestaltas (show don´t tell, ni vet) genom hur de rör sig, pratar, luktar, smakar, känns, påverkar, gör intryck.

På socialtjänsten i Kramfors luktar det nybakt bröd, koperingsmaskin och övervattnade blommor. I Annie Ljungs hemby luktar det gödslad åker, granskog och liljekonvalj eller som på vintern; torr snö, vedbrasa och oisolerad farstu.

Några hävdar att vi även har ett sjätte men för det mesta använder vi våra fem, vetenskapligt erkända sinnen. När jag skriver är det oftast tyst runt mig men det händer att jag lyssnar på musik för att komma i rätt stämning. Twin Peaks, Lars Winnerbäck och Aerosmith i en salig blandning har det blivit till min första bok. Nästa kommer att låta på ett helt annat sätt. Hur vet jag inte än, bara att.

Det är sedan ett par år tillbaka ljudspår till böcker,  så kallade booktracks. Det görs även trailers till böcker, vissa är så bra gjorda att man nästan tror att boken redan är filmatiserad. Jag gillar den här .

Sinnesintryck som sagt. Personligen är jag mest för synintryck, jag upplever mycket genom mina ögon. Jag iakttar hellre och bättre än jag hör. Jag känner bättre än jag smakar men dofter har jag också en fallenhet för. Matos, svett. Hö, sand och hav.

De fem sinnena är ett känt och bra skrivknep att ta till när man får skrivtorka eller vill fylla ut en scen. Att experimentera med intrycken kan också berika en text:

Han drack henne med blicken, i djupa klunkar sög han in hela hennes doft.

Lukten av salt var en sak men han tyckte inte om hur hon tog i honom. De små, tjocka fingrarna var som torr gummi mot hans hud, som att han var ett stycke kött hon skar i med plastbehandskade händer.

Vad vore ett brusande hav utan ljudet av vågorna? Vad vore en nobelmiddag utan smakerna eller ljudet av silverbestick mot skör tallrik? Hjärtslag utan vibrationerna i bröstet?

Om du skulle vara tvungen att avstå ett av dina sinnen, vilket skulle det bli?

Inga kommentarer: