tisdag 26 november 2013

2013 års bästa kriminalromaner

I helgen utsågs 2013 års bästa kriminalromaner av Svenska deckarakademin. Bästa svenska kriminalroman blev "Den osynlige mannen från Salem" av Christoffer Carlsson.

Motiveringen var "Stark noirroman med förtätad stämning av vemod och uppgivenhet”

Bästa till svenska översatta kriminalroman blev "Utsuddade spår" av Drit Mishani med motiveringen:  "Ett intensivt engagerande familjedrama i lågmäld ton”.

Thomas Engström knep Debutantpriset med sin "Väster om friheten". Motiveringen löd: "Fullgången internationell thriller i en väl skildrad Berlinmiljö".

Det där med motiveringar kan man ha med sig när man sitter och filurar på sin roman. Hur skulle jag vilja att en jury tyckte om min bok? Hur vill jag bli läst? Vad är viktigt gällande synen på mitt författarskap? Skriver jag "som Nicke Lilltroll pratar" (Läckberg enligt Leif GW) eller är det "en stark skildring av ett samhälle präglat av skam och arvssynder där tiderna förändras men mänskligheten är densamma" (mig, enligt mig)? Kan man "känna" temat när man läser? Går budskapet fram? Blir man påverkad, berörd, skrämd, generad eller tänker man att "det här var ju ett sjuhelsikes slöseri med dyrbar tid men jag kan i alla fall elda upp skiten".

Om ni vill ha roliga författartips: Kolla in Leif GW på senaste avsnittet av Hellenius hörna, på TV4Play.

Inga kommentarer: