tisdag 5 november 2013

Bästa krim

På Svenska deckarfestivalen i Sundsvall presenterades för några dagar sedan de nominerade till Årets bästa svenska kriminalroman 2013:

Christoffer Carlsson - Den osynlige mannen från Salem (Piratförlaget)
Arne Dahl - Blindbock (Albert Bonniers förlag)
Håkan Nesser - Levande och döda i Winsford (Albert Bonniers förlag)
Johan Theorin - Rörgast (Wahlström & Widstrand)
Katarina Wennstam - Stenhjärtat (Albert Bonniers förlag)

Till "The Martin Beck Award", alltså bästa utländska (men översatta till svenska) kriminalromaner, är dessa nominerade:

S. J. Bolton - Odödlig
Gillian Flynn - Gone Girl
Dror Mishani - Utsuddade spår
Jo Nesbø - Polis
Ferdinand von Schirach - Fallet Collini

Vilka böcker som blir årets bästa kriminalromaner blir klart lördagen den 23 november.

Ska man ge sig på en gissning (utan att ha hunnit läsa någon av kandidaterna) lägger jag en slant på Katarina Wennstam och Gillian Flynn, men av princip tycker jag att det är lite knepigt att tävla om "bästa" bok/berättelse och kanske speciellt i krimgenren. Undrar lite stillsamt hur de bedömer bidragen. Vem blev man mest rädd av? Vem var äckligast? Vem var klurigast? Vem var blodigast? Vem var sjukast? Vem bet jag ner flest naglar av att läsa? Vilken läste jag ut på kortast tid? Vilken gav mig mest mardrömmar? Vilken fick mig att längta efter fler?

Vilken är den bästa deckaren du har läst och varför? Jag tror att du kommer att komma fram till att det hade något att göra huruvida den fångade ditt intresse, gjorde dig berörd, fick dig att bry dig om hur det skulle gå, höll dig i sitt grepp, bjöd in dig till att lösa gåtan och sedan lämnade dig med en känsla av tomhet och en längtan efter mer.

Inga kommentarer: