lördag 23 november 2013

Det här med namn

Att namnge karaktärer och platser, djur eller annat av betydelse är ingen lätt match i skapandeprocessen. "Det är väl bara att kalla dem något" säger den oinvigde. Näpp serru. Det är bland det viktigaste som finns för ett namn som känns fel kan störa en hel läsupplevelse. Själv har jag bytt namn på huvudpersonen tre gånger. Först var det Sara, sen Malin och nu slutligen Annie. Även gärningsmannen och offret har bytt namn några gånger men nu är jag tämligen nöjd. Om ni tänker på era favoritkaraktärer eller favvofilm, favvobok så förstår ni vad jag menar. Tänk er om Hannibal Lecter istället hetat Herman Morris? Eller om Lisbeth Salander hetat Gunilla Fredriksson. Ni fattar.

Jag har i mitt manus haft ett behandlingshem vid namn Korpberget som förebild. Inför inskickandet av manus ska jag byta ut det verkliga namnet mot ett annat, fiktivt, men har väldigt svårt att hitta på något som klingar lika bra. Namnet får gärna väcka känslan av utsatthet, ensamhet, kanske vemod.

Nu till min fråga: Kan ni hjälpa mig tänka ut ett passande namn på ett behandlingshem i Ådalen som också anknyter till miljön/djur/annat man kan härleda till Kramfors och Höga Kusten vore jag oerhört tacksam. Om ni inte vill skylta med ert bidrag kan man också skicka mail:

rolfsdotter77@gmail.com


Bästa förslag belönas med ett signerat gratis hedersexemplar oavsett om jag blir antagen eller måste trycka den själv.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan ju försöka spela med orden exempelvis "vall" eller "ås" som känns aktuellt på området. Försöka sätta namn före och avsluta med ...vallen eller ...ås.
Har du med behandlinghemmets chef eller ägare i boken så kanske denne heter "Blablabla Hornwall" och då återkoppla behandligshemmet i ägarens namn exempelvis "Hornvallen".
Det finns ju andra ord att testa med också, berget är väl kanske uteslutet men ...sjö, ...å osv. Gråsjön...

Ja, det är svårt. Lycka till!

Eva-Lisa sa...

Kanske något med "allena" i namnet? Och därefter något av alternativen som ovanstående föreslagit. Utanför Storuman finns en by som heter Ensamheten, det kanske du kan sno. Men jag håller med om att det inte är enkelt det där. Hoppas jag kunde väcka lite tankar hos dig i alla fall :)

Ulrika sa...

Tack Eva-Lisa och Anonym! Ni har varit mycket behjälpliga. När jag valt ett namn postar jag vinnaren här på bloggen. Är man anonym blir det svårare ; )

Anonym sa...

Haha, när boken kommer ut så köper jag den gärna av dig och tigger till mig en signering i den ;)

Eva-Lisa sa...

Får hålla koll på din blogg då :)