torsdag 28 augusti 2014

Terapi och träning

Jag har lagt mig till med en PT, en personlig tränare. I tio veckor ska jag nu underkasta mig ett strikt kostprogram och ett träningsupplägg som kommer att forma om min kropp till nya dimensioner.  Jag är inte tjock, inte ens mullig. Jag har dock fött två barn och gått upp 19 kilo båda gångerna. Första gången gick jag ner 22 kilo inom ett halvår och var alltså smalare efter det än innan graviditeten. Andra gången gick jag ner 17 kilo och sedan dess har jag tränat bra i perioder och mindre bra i perioder. Likadant med kosten. Jag har känt mig i bra form men aldrig riktigt vass. Jag har kört på fegisvikter istället för att lasta på och är väldigt glad i pasta och kanelbullar. Jag har haft träningsvärk men aldrig blodsmak. En och annan påse smågodis har också förstört förutsättningarna genom åren.

Nu bestämde jag mig. 5000 kronor kostar kalaset och med en sådan investering borde jag kunna hitta motivationen att verkligen satsa helhjärtat. Nu j*vlar ska tanten testa gränser här. Anmälde mig till Tjejmilen i Stockholm lördag 6 september bara för att markera ytterligare att gumman är på G. Herregud, här sitter jag hela dagarna och försöker hjälpa folk att formulera livsmål. Klart att jag måste ha ett själv.

Inom deckarförfattandet pratar man om de fyra M:en mordvapen, metod, möjlighet och motiv. Jag brukar säga att hemligheten bakom en lyckad KBT-behandling (alltså kognitiv beteendeterapi för er som missat det) är mål, mod,  motiv och möjlighet. Mål - hur ska jag ha det med livet, vad man vill uppnå. Mod- att våga sträva mot målen. Motiv - argumenten bakom målen. Varför ska jag dit? Varför kan jag inte stanna kvar där jag är? Och möjlighet- det måste finnas eller skapas förutsättningar.

När man har de fyra M:en behöver man också någon som tror på en. En som håller en när man vacklar, någon som skriker att det visst går, att man ska kämpa, att det snart är klart. Att man är bra.

Sen är det till syvende och sist bara du.
Du och ditt jävlaranamma.

Om du har slut på undanflykter och bortförklaringar.
Om du är redo.
Om du törs.

Inga kommentarer: