måndag 1 september 2014

Skriva

Dessa deadlines. Igår var det tidningen SKRIVAs tur med 10 000 kronor i vinstsumma och som vanligt var jag ute i sista minuten. De ville ha bidragen på papper med snigelpost och det var lite oklart gällande sista datum för inskick. Förhoppningsvis är det poststämpeln som räknas.

Nu återstår två som båda har deadline i september. Året Runt har prissumman 10 000 kronor och slår till med tre genrer; deckare, feelgood och romance. Det finns bara ett alternativ för mig, som ni vet...

Det där med att skriva noveller kan för övrigt vara en god chans till en liten extrainkomst. Många veckotidningar köper in noveller löpande och de delar gärna med sig av sina regler för format och innehåll.  "Inget om sjukdom, döda husdjur och rollatorer." De har sannerligen humor på redaktionen, gummorna.

På tal om deadline och sistaminuten. Det finns många uppskjutarbeteenden som kan sätta käppar i hjulet för ens skrivande. Jag ska bara städa lite. Och diska. Och ringa en vän för jag har ju faktiskt inte hört av mig på flera dagar.

Jag tycker om inredning. Blocket. Jag målar en hel del nu för tiden också. Väggar, broar, fönster.
Vilka är dina ursäkter?

För några veckor sedan fick jag nöjet att träffa en patient som skriver. När hon skulle gå slängde jag  ur mig att det vore mycket trevligt att någon gång få tal del av något hon skrivit. Idag lämnade hon över ett utkast. Det, mina vänner, är ett förtroende. En ära.

God natt på er. Nu ska jag lägga mig och läsa.



Inga kommentarer: