söndag 10 augusti 2014

Pengar, ära eller en ny dator

Sugen på något av det? Imorgon är deadline för Content Centrals novelltävling. Sista augusti har tidningen Skriva deadline för sin. I september har du nästa chans om du vill pröva lyckan i Året Runts novelltävling. Läs mer om den här.

Jag gillar novellformen och har ägnat en del av sommaren åt några. Det är en konst att skriva kort, att kasta in läsaren i en känsla, en stämning och fånga intresset. Man måste hushålla med utrymmet och förvalta styckena väl. Väga orden på guldvåg. Stryka allt överflöd.

"When in doubt, delete." Läste den korta instruktionen någonstans för länge sedan och har haft den i bakhuvudet sedan dess. Less is more. Show, don´t tell.

Det blev inte så värst mycket skrivet denna heta sommar, dock. Jag jobbar inte bra i värme, vill bara ligga på stranden och lapa sol. Min bästa skrivartid är hösten. När mörkret och löven tar över faller orden ur mig. Ju friskare luften blir, desto mer energi får jag. I höst ska det bli några kapitel på uppföljaren om Annie och byborna i Lockne, om en het sommar när en främling kom till byn och vände upp och ner på alltsammans. Det var en sommar när vissa levde upp medan andra dog. Det var den sommar alla ville glömma men alltid skulle minnas.

Och till er som undrar: nej, jag har inte fått något besked från något förlag. Än...

Inga kommentarer: