onsdag 13 augusti 2014

Depressionens ansikte


Världens roligaste man är död och det pratas åter igen om depression. Komikern Robin Willams - han som lyckades få alla att skratta utom sig själv.

I min roman försvinner en sextonårig flicka och mamman blir efter att krisen lagt sig sedermera deprimerad. Hennes make förstår inte att frun är deprimerad även om tecknen är många.  "Show- don´t tell" brukar man säga för att förmedla konsten att gestalta någonting. I mina försök att gestalta moderns depression på ett sätt som skulle dels förmedla budskapet till läsaren men samtidigt också vara tillräckligt subtilt för att skapa förståelse för hur maken missar det som utspelar sig mitt framför hans ögon fick jag anstränga mig en hel del. Diagnoskriterier fick omsättas i handling. Ett bra romanexempel är hur Stephen Kings kvinnliga karaktär i "Lida" porträtteras i sina depressiva men också maniska skov och hur den hon håller fången i sitt hus kan förstå hur hon mår genom att avläsa hennes beteende och utseende.

Hur visar sig en depression? I mitt arbete möter jag dagligen människor som är deprimerade på olika sätt. Det är relativt enkelt att hitta symtomen eftersom jag vet ungefär vad jag ska fråga efter, leta fram, åskådliggöra. Redan i journalen kan jag ha fått ledtrådar om vad personen söker hjälp för. Men i privatlivet är det svårare. På jobbet, bland vänner, partners, barn, grannar. Komiker på TV.

Det sägs att man inte ska fråga en person varför den är deprimerad. Jag både håller med och protesterar. I vissa fall kan det vara precis det som behövs för att nå lösningen, hitta vägen ur. En deprimerad har glömt bort, ser inte längre vad som är värt att leva för. Den har lagt ner allt den höll på med som gav livet mening. Ingenting känns meningsfullt.

Om du misstänker att någon du känner, eller att du själv, är deprimerad; fråga gärna saker. Bry dig. Men säg för guds skull inte att hen ska rycka upp sig. Eller att hen ska tänka positivt. Man behöver inte tänka. Man behöver bara göra.  Återuppta ett liv, duscha, äta, sova (lagom), älska, motionera, uppleva, ta det lugnt, träffa folk. Inte när man mår lite bättre, utan tills man mår lite bättre.  Sysselsätt din vän, eller dig själv. Gör saker, även om du inte gillar det. Fake it til you make it. Sakta men säkert.

Inga kommentarer: