tisdag 3 oktober 2017

Askungesaga eller Britains got talent

Tredje refuseringen damp ner i mailboxen igår morse.
Fyra förlag kvar nu. Sedan skickar jag till nio nya förlag.
Fortsätt simma liksom.




Jag lyssnar på en del författarpoddar och jag läser allt jag kommer över om debutanter och deras väg till Debuten. Slutsatsen är att det verkar vara vääääldigt få som går från helt okänd till debutant. Många har jobbat inom förlag eller är kändisar på ett eller annat sätt. De har rört sig i kretsarna. De är redan i hetluften. De känner folk.
Jag gör inte det. Jag bor i Gävle. Jag pussar inga kändiskinder till vardags.


Så. nu. undrar. jag...
Hur många av de debutanter förlagen satsar på är "flickan från landet" ? (läs jag)


Ni vet hon Susan Boyle som sjöng brallorna av alla i Britain´s got talent. Fula ankungen som blev en svan. Flickan som träffar "prinsen".  En askungesaga. Vi älskar ju sånt. Den fattiga flerbarnsmamman som vinner miljoner på Trisskrapet i TV4.


Finns de? Lärarinnan som skrev på nätterna och slet med eleverna om dagarna. Sjuksköterskan som blev deckardrottning?


Ge mig namn. Jag vill ha namn.

Inga kommentarer: