tisdag 10 oktober 2017

Dagen till ära

World Mental Health Day.

Jag har jobbat i snart femton år med olika former av psykisk ohälsa. Jag har sett människor komma och gå men aldrig tappat någon. Lyckligt förskonad från att mista ett liv.

Jag känner många som fallit men rest sig och fallit igen men envist rest sig och försökt kämpa vidare.
En är numera socionom som jag. En reste till andra sidan jorden. En föreläser nu om beroende. En har startat eget företag. En ska bli barnboksförfattare.

Om de hade gett upp hade de gått miste om tillfället. Stunden när livet tar en ny vändning och allt förändras. Jag är så tacksam över att jag får vara en del i dessa omstarter, nytänkande, modiga beslut och triumferande leenden. Ibland kommer ett mail, ibland springer jag på någon på stan. Ibland läser jag om dem. Det är världens skönaste känsla.

Idag firar vi dem. De som kämpat och slitit med sin hälsa och övervunnit de mörkaste av krafter. Alla de som rest sig ur gyttjan med näven höjd i skyn.
Grattis till er!

Inga kommentarer: