torsdag 4 december 2014

Cogito ergo sum

Orden kommer från René Descartes och betyder "jag tänker, alltså finns jag".  Dagens reflektion gäller just tankar. Vi tänker omkring 65 000 tankar per dygn sägs det. Av dem är 95% samma tankar som föregående dag. Det ger oss 5% nya tankar varje dag som antingen kan bryta ner oss eller bygga upp oss. Valet är ditt eget.

I mitt arbete träffar jag dagligen människor vars ohälsa, när vi börjar granska deras beteendemönster, beror på just deras tankar. Inget annat. Vissa låter sig styras av sina tankar, formar sitt liv utifrån fantasier."Det kändes så", säger många när det i själva verket är något de tänkt. Vi blandar ihop känsla och tanke på grund av att vi oftast inte hinner uppfatta vad vi tänker utan känner bara känslan tanken skapar. Sedan bildar vi oss en uppfattning av situationen baserat på känslan. Om vi tänker att något ska gå illa letar vi "bevis" för att det kommer att bli som vi tror. Bevisen vi hittar gör att vi känner därefter och sen blir det därefter.

En kvinna jag känner känner sig orolig inför julfirandet och hon "känner på sig" att hon ska må dåligt. Eftersom hon alltid gjort det. Hon går och känner sig nedstämd och orolig och känner att hon inte kommer att kunna hålla ihop inför släkten. Hon är rädd att hon ska bryta ihop och vara ledsen och att hon ska förstöra stämningen för alla andra. Att hon känner sig oälskad och besvärlig.

Ser ni? Hon säger att det känns så. I själva verket har hon tänkt så. Tänkt att man inte får gråta och vara ledsen. Tänkt att hon ALLTID varit ledsen så alltså... Och hon har tänkt att hon nog inte är älskad, tänkt att hon är besvärlig.

Det finns en mängd tankefällor i detta resonemang som ni kan läsa mer om här.  Det är inget annat än tankar. Och tankar är bara tankar. Vi kan lära oss att tänka annorlunda och därigenom påverka vårt mående. Våra känslor styrs inte av vad som händer oss utan av vad vi tänker om det som händer, har hänt, ska hända.

Skillnaden mellan framgång och nederlag, hälsa och ohälsa, sitter i tankens kraft. I alla situationer är det hur vi tänker som blir avgörande för hur det går. Att förändra tankemönster är bland det klurigaste man kan ge sig på. Vi har olika förutsättningar för att kunna göra en förändring men om man kan tänka negativt och nedbrytande kan man också tänka konstruktivt. Istället handlar det om VILJA och MOD. Allt annat är ursäkter. En författare jag glömt namnet på (kan vara Märta Tikkanen) skrev nån gång:

"Vem har spikat upp mig på korset och varför tillåter jag att jag hänger kvar? Fråga dig själv det ibland, även om du inte får något svar."

När det handlar om förändring och motivation kan folk lätt bli provocerade. Man trycker på ömma knappar, ställer saker på sin spets. Ibland tycker nog mina patienten att jag är som Arga Snickaren på kanal 5. Ni vet han som sätter fingret på folks svagheter och ifrågasätter, blottlägger. Varför? Ja, inte för att vara elak. Utan för att det är enda sättet att få en förändring. Fram med skiten bara, sätt igång.

Låt inte dina tankar ta kontroll över ditt liv. Ta kontroll över dina tankar. De är livsviktiga och livsfarliga på samma gång. Tankar är bara tankar. Du bestämmer. Om de ska ge dig liv eller ta det ifrån dig.







Inga kommentarer: