fredag 21 november 2014

Det är mycket nu

Novemberdiset vägrar släppa sitt grepp, mörkret härskar och svenskarna knäpper översta knappen i jackan och böjer på nackarna. Ohälsan ökar och på mitt jobb har vi fullt upp att hantera smärta och känslor i alla de former.

2014 lider mot sitt slut och jag tänkte försöka mig på en summering innan jul. Bloggandet har gått i skov och det kommer nog att fortsätta så en tid framöver. Jag skriver när jag har något att förmedla o inte bara för att, precis så som jag hoppas kunna göra som författare i framtiden. Ja, det är fortfarande min plan. Att när 2015 tar sin början ta tag i bokprojektet och redigera lite mer innan jag skickar manuset till förlag. Kanske blir 2015 det år när det händer? Genombrottet.

Året Runts novelltävling är avgjord. 495 bidrag. Jag var inte bland vinnarbidragen och nu återstår SKRIVAs tävling. Fler och fler deltar och konkurrensen är stenhård. Det är härligt att novellen har tt ett sådant uppsving och jag fortsätter att vurma för korta, kärnfulla berättelser. Läs Jonas Karlssons eller Håkan Nessers och få en stor läsupplevelse på kort tid.

Fundera på något i ditt eget liv och hur det skulle kunna skildras i en kortare text. Blir det en klassisk novell med en början, en mitt och en avslutande twist eller en modern version; en ögonblicksglimt ur en dag, en natt, ett liv?

Personligen skulle jag vilja göra en kortfilm om en kvinnlig terapeut som har svårt att hålla ihop, som ballar ur, som skäller ut kollegor och gör bort sig. Tejpar munnar med silvertejp. Kallar folk för mongo. En som gör allt det där man själv aldrig skulle (våga) göra. Lite som han Dag, i den där norska serien ni vet.

Det var allt.

Inga kommentarer: