fredag 5 december 2014

Andra tankar

Många som läst mitt förra inlägg undrar om det är kognitiv beteendeterapi (KBT) som gäller om man ska ta itu med sitt mående. Eftersom jag själv är utbildad KBT steg 1-terapeut och vet att KBT är Socialstyrelsens första rekommendation vid t ex ångest förordar jag naturligtvis KBT. Jag har dessutom efter mina fem år som terapeut sett många patienter bli som nya människor efter att ha fått kunskap om vad de går och lider av och hur de ska ta sig an problemet.

För många räcker det med att få kunskapen om det som drabbat en. Panikångest är en sådan diagnos där många beskriver en stor förbättring bara av att ha fått psykoedukation (information) om ångest, KBT och hur man kan bli hjälpt.

För andra hjälper det att läsa.  Det finns också många bra bloggar om KBT och psykisk ohälsa. Det finns dessutom många bra böcker. En jag brukar rekommendera är Åsa Palmkron Ragnars bok "Komma på bättre tankar". Den har övningar och exempel och ett lättsamt språk.



Kanske en passande julklapp till någon du känner?


Inga kommentarer: