lördag 21 december 2013

Livsavgörande ögonblick

På julafton för sju år sedan fick jag två julklappar som skulle förändra resten av mitt liv. Av min sambo fick jag en laptop och av min syster en skrivarkurs.  "Sluta snacka och börja skriva" var uppmaningen. And so I did.

Skrivarkursen var Deckarskolan.com, i Helena Siganders regi och där lärde jag mig ovärderliga saker om skrivande i allmänhet och mitt eget skrivande i synnerhet. Den kursen fick mig att våga tro att jag hade talangen och att våga satsa på min barndomsdröm.

Sagt och gjort. Jag började skriva mitt första romanmanus. Jag kunde inte låta bli att skriva noveller vid sidan av och vågade skicka in till diverse novelltävlingar. Hur det gick med den sidoverksamheten har ni kunnat läsa om tidigare. Vad gäller romanen föddes den ur en gammal mordhistoria från 1800-talet från mina hemtrakter som jag skrivit om i en modern version.

Nu, sju år, tre jobb, en utbildning och två barn senare, är den klar. Färdig att släppas ut på förlagshavet. Sju år av blod, svett, tårar, förhoppningar, kval, tvivel, glädje, iver och längtan.
Sju är mitt lyckonummer och jag tänker skicka in manus på ett datum som på något sätt har med den siffran att göra. Bara för att. Kalla mig skrockfull eller fånig men sådan är jag.

Nu tar jag en bloggpaus och ägnar mig helhjärtat åt det sista rycket. När vi ses igen 2014 är det för att jag ska tillkännage att den sjuåriga eran är till ända, att manuset är lagt på lådan, att ödet får ha sin gång och att det som sker därifrån står utanför min kontroll. Att jag vänder blad, att en historia får sitt slut och en annan tar sin början. Må julen bjuda på både hårda och mjuka plappar och må 2014 bjuda på ett eller annat livsavgörande ögonblick.

Från mig till er:
GOD JUL & GOTT NYTT BOKÅR!
Vi ses på andra sidan.


Inga kommentarer: