söndag 26 november 2017

Vad var det jag sa?

Hon är en 49-årig författare som varit nominerad två gånger tidigare.  Nu gick det hela vägen.

STORT GRATTIS Camilla Grebe till priset årets bästa deckare för "Husdjuret".

Kände det på mig. Jag brukar ofta ha en magkänsla av vad som ska hända och ofta stämmer den.

Tänk alla de som sitter med våra första skälvande manus i sina händer och funderar på om de är något på spåret? När det liksom surrar igång någonting i magen och man får lite puls och blir nipprig i benen. De som knatat iväg till sina kollegor eller sin chef och viftat med pappershögen och sagt att den här, hörrni, den tror jag på, här har vi något.

De som känner det på sig. De som vet att vissa tillfällen i livet aldrig kommer igen. Att man måste fånga dem.

Jag hamnade bredvid en kvinna på ett tåg från Bokmässan för några år sedan. En sprudlande personlighet som bjöd på Gott & Blandat och en mycket trevlig pratstund. Hon var författare, visade det sig, och vi bytte mailadresser. Tre år senare när jag tog tåget ner till Bokmässan ännu en gång hamnade hon och jag i samma kupé igen. Vad är oddsen liksom?

Inom en snar framtid vet jag vilken betydelse vårt möte på tåget skulle komma att ha, om denna kvinna skulle komma att spela en viktig roll i att min skrivarbana tog oanade vägar.

Som Tomas Ledin sjunger: "Man känner det på sig. Av nån anledning vet man att det är så."

Tomas Ledin har för övrigt koppling till mina hemtrakter i Höga Kusten, Ångermanland. År 2013 släpptes hans album "Höga Kusten", hög igenkänning där. Tänk så oerhört trevligt det skulle vara att en dag få sitta och prata om böcker om Ådalen med andra författare och ha Tomas där, spelandes sina låtar emellan praten. En ny programidé kanske, en slags "Så mycket bättre" fast med författare runt bordet? Eller "På spåret", en resa genom vårt land via texterna.

Ja tänka sig. Och Birka Cruises tuffar upp längs Ångermanälven sedan 2016 och utökar nu med fler rutter efter succén. Vem vet, en deckarkryssning kanske blir nästa grej? Det finns en hel del deckarförfattare från Sundsvall och uppåt som skulle kunna fylla båten.  En Crime Cruise...

Ja här sprutar det ideér innan man ens är upptäckt. Camilla Grebe debuterade när hon var 41. Det är jag nästa år. Man får väl se hur det blir med den saken. If it´s meant to be, it will be.








Inga kommentarer: