söndag 26 november 2017

Årets kriminalroman

Idag avslöjas vilka kriminalromaner Svenska Deckarakademien valt till årets bästa samt bästa översatta. Vilka som är nominerade kan ni läsa här och Piratförlaget har hela två titlar på listan.
Jag håller en tumme för Camilla Grebe (Wahlström & Widstrand) vars karriär jag är mycket imponerad av (det var även hon som hann före att knipa "min" boktitel "Eld och djupa vatten" om ni minns från inlägget i juli).

Hennes näst senaste bok "Älskaren från huvudkontoret" ska hur som helst bli film i USA.
Tänk... om... min bok... skulle vara nominerad, säg år 2019?
Tänk om min bok en dag blir film, i Hollywood.
Tänk om man skulle få träffa Jack Nicholsson och Meryl Streep och gänget.

"Vad vill du med ditt skrivande?" brukar man fråga författare. Jag vill bara skriva av mig de historier jag har i huvudet och om de skulle gillas av läsarna blir jag naturligtvis jätteglad. Att bli utgiven är egentligen bara ett steg på resan mot att vara en skrivande människa. Boken kan bli film, historierna och karaktärerna kan få liv, min hembygd kan få vingar och ta sig ända till Hollywood. Det finns inga gränser. If you believe it, you can achieve it.

Jag läste om Drake (31-åringen från Canada som gick från skådespelare till musiker och sålt platina på rekordtid) och hans inställning till framgång. Den smälte mycket bra samman med det jag försöker förmedla i mitt jobb, när jag möter människor som tappat sin livsriktning.

#1. Sätt din vision
Allt du måste göra är bestämma dig. Put your mind to it.

#2. Tala positivt till dig själv
Ta lätt på saker. Gräv inte ner dig, lägg inte så stor vikt vid saker. Ta framgång med jämnmod och du behåller både din ödmjukhet och din balans. Här hade jag kunnat skriva "var lättfotad" men det kan ju misstolkas.

#3. Upprätthåll en emotionell balans
Always wear your jewellery. Göm inte undan dina framsteg, bär dem och bibehåll känslan av framgång och andra kommer att dras till din utstrålning.

#4. Håll i, håll ut
Släpp aldrig din ambition och ditt arbete. Var ihärdig, tappa inte kraften.

#5. Följ din inre passion
Inget är mer attraktivt och inspirerande än en människa som glöder, som följer sina drömmar. Att vara i det du gillar mest skapar en känsla av harmoni och minskar den inre stressen av att inte befinna sig på rätt plats.

#6. Omge dig med likasinnade
Sök dig till de som kan smitta dig med det de uppnått, deras inställning, deras orädsla.
Ingen misstrivdes väl med Pippi Långstrump, utom möjligen Prussiluskan och hur kul var hon att hänga med?

Heja Camilla.
Vi ses i Hollywood.



Inga kommentarer: