onsdag 3 juli 2013

Ut med det gamla

och in med det nya. Det närmar sig semester och bloggandet kommer att glesas ut betydligt under några veckor för att komma igång igen i höst. Nu väntar sju veckors ledighet (nåja, lite jobb med manuset och novellerna blir det förstås) innan vardagen tar vid igen i slutet av augusti.

Jag älskar hösten, har alltid gjort, och denna höst ser jag fram emot lite extra. Det blir många förändringar och enbart till det bättre.Barnen börjar på en nybyggd förskola ett stenkast från hemmet vilket innebär en betydligt kortare lämnings- och hämtningsprocedur. I dagarna blev det också klart att i slutet på augusti börjar jag arbeta inom primärvården hos en privat arbetsgivare och jag har goda förhoppningar om en god arbetsmiljö och en gott ledarskap. Jag ser fram emot att arbeta med terapeutiska insatser igen. Fobier, panikångest, kriser. Påfrestande saker men så fantastiskt möjliga att bekämpa med enkla medel, om modet och motivationen finns.

Om min största passion är skrivandet är min näst största passion ledarskapsfrågor och gruppsykologi. I min första roman är chefen på socialtjänsten en man med alltför stort hjärta och klen organisationsförmåga vilket resulterar i personlig ohälsa och en arbetsgrupp som får ägna en del av sin arbetstid åt att uppdatera chefen på vilken dag det är, vilka möten han är inbokad på, senaste statistik osv. En man som så gärna vill göra gott men som istället ger en helt annan effekt. Ett vanligt fenomen på chefsnivå, gissar jag.

På tal om ledarskap. Dagens boktips blir "Ledarskap på apstadiet" av Tommy Lundberg och Ola Berggren. Boken kom till i samarbete med Furuviksparken och parkens schimpans Santino. Intäkterna från boken går till att rädda vilda schimpanser i Afrika.

Trevlig (bok)sommar, kära läsare! Bidra gärna med ett boktips i kommentarsfältet, det går att vara anonym vettni.

Inga kommentarer: