tisdag 2 juli 2013

Läget?

Jag mötte en bekant på stan och vi hade båda bråttom åt var sitt håll så det blev bara ett smajl och "men hej, va länge sen, äre bra?" ropat på håll till varandra. Det finns inte tid till annat än att svara "jaara, bara fint" och sen springer man vidare. Ingen tid att gråta en skvätt eller ta en kopp kaffe och prata ut. Hon såg visserligen ut att må lika bra som jag men man vet ju aldrig. Inte svarar man att "nej, livet suger hörrödu". Då kan man ju bli stående. Ni minss väl den där scenen i filmenYrrol, med Ulla Skoog och Suzanne Reuter, när Ulla sitter där blåslagen och tandlös och vill prata om sitt miserabla liv medan Suzanne dricker kaffe och babblar om annat bland sina shoppingkassar.

Läste den här krönikan igår och tänkte att det kanske är dags för ett litet experiment. Varför inte prova att lägga upp sina mest tragiska statusuppdateringar under en vecka och se hur folk reagerar:

"Har nyss kallat sonen för jävla unge för att han sprutade vatten på sin lillasyster."
"Ligger i sängen med värsta baksmällan, det regnar såklart igen därute och jag stinker apa efter utekvällen igår. Ser förjävlig ut och tänker skita i träningen idag. Och ungarna får baka sin jävla kaka själva. Lekparken kan dom glömma."

Eller varför inte:
*bild på slarvigt upplagd mat på tallrik. 
"Äter mat med värsta /partnerns namn/ och det smakar obeskrivligt illa. Snart trist hemmakväll i soffan med ännu en grabbhumor-rulle."

Kåmmijenurå, vi testar! Inte? Då kan ni istället gå och köpa denna bästsäljare och uppmärksammade bok just nu. Jag har inte hunnit köpa den själv men tänker att den skulle passa bra i hängmattan någon dag när man fått ett nytt jobb som man letat upp själv som inte ens var ledigt, när barnen är klädda i söta klänningar, solen skiner och man känner sig snygg, smart och stark. En dag när man känner sig lite för nöjd och behöver få ner fötterna på jorden helt enkelt.

Idag nöjer jag mig med en trisslott.

Inga kommentarer: