fredag 15 september 2017

Sju veckor och nya vänner

Sju veckors väntan på omdömen om min första deckare. En refus, sex ännu obesvarade. Manusen har väl drösat in efter sommaren och man är en bland tusentals hoppfulla amatörer. Men vilket trevligt jobb de har, manusläsarna. Som att sitta i juryn i Idol men slippa se alla de tusentals man ska dissa.

Jag kan inte bara sitta och vänta. Istället har jag skaffat några nya vänner. Jag kallar dem Therese, Mia och Eva men de kan komma att byta namn i framtiden. Inte för att de gifter sig eller skiljer sig utan för att de visar sig heta något annat än det jag först trodde.

De är mina nya romanfigurer och de bor i Lockne, Ångermanland. De är helt vanliga människor med helt vanliga jobb och drömmar men så händer något ovanligt och de upptäcker att de har chansen att bli något mindre vanligt.  De ställs inför chansen att bryta sig loss från det invanda och gå utanför gränser. Men vågar de?

Författarplattform pratas det mycket om. Många gånger blir fokuset på hur man i olika kanaler ska marknadsföra sig. Med plattform tänker jag också på själva stommen i mitt skrivande, vad som gör mig och mitt unikt i förhållande till någon annan.

Min personliga plattform är nog att jag vill berätta verkliga berättelser om vanliga människor och hur vi reagerar och agerar när vi ställs inför en konfliktsituation, till exempel i förhållande till ett brott eller en förlust. Jag, som de flesta andra, vet av egen erfarenhet att man tror att man känner sig själv tills man ställs inför något och det blir skarpt läge. Ens rätta färger kommer fram i ljuset.
Vi kan alla vara offer. Vi kan alla vara förövare. Med rätt förutsättningar kan vi vara eller bli vad som helst, så se till att du ger dig själv rätt omständigheter och chanser att vara den du helst vill vara.

Nu tar vi helg, jag och mina nyfunna vänner. Känner jag dem rätt kommer de förmodligen att berätta om mig medan jag sitter och berättar om dem.

ps. Jag har INTE multipla personligheter. In case anyone wondered... ds

Boktips: Bemötandekoden
Serietips: Kvinna inför rätta


Inga kommentarer: