lördag 3 april 2021

Mäktiga recensioner i påskägget

Blott fyra dagar till boksläpp och jag vaknar till inte mindre än en recension i Dagens Nyheter och en helsida i Göteborgs-Posten. 

"En ovanligt stark debut", kallar Lotta Olsson i DN den.

Läs även Tidningen Ångermanlands fina recension och Kapprakts otroligt ingående, hjärtliga recension om Rovhjärta. 

Nu ska Rovhjärta läsas och bedömas. Av recensenter, bloggare, bookstagrammare, influencers, andra författare och kulturkritiker. Och sist men inte minst; alla läsare ute i landet som gillar norrländsk spänning.

Det är ingen lätt genre man valt att försöka sig på. Det svenska deckarundret är stort, och som debutant är man liten på jorden. Kritik och tyckanden är något som kommer på köpet, oundvikligen. Man får vara beredd på att bli sågad vid fotknölarna eller rosad till skyarna, och försöka balansera detta som vore det en kurvig bilfärd genom Höga Kusten. Uppför ett berg, och så tvärt, nerför en backe. 

Det är en debut. Mitt allra första försök att skriva en roman, och som gick rakt in i hjärtat på flera förlag och en agentur. Det är redan nu mer än jag någonsin vågat tro och hoppas på. Att Rovhjärta blir läst och omtyckt av er därute är en obeskrivlig känsla, och det där karusellsnurret i magen är något jag kan tänka mig att stå ut med. 





Inga kommentarer: