måndag 27 juli 2020

Theme song

När jag startade den här bloggen var ambitionen att skriva både om mitt yrke som socionom och terapeut men framför allt om skrivandets vedermödor. Vissa läser bloggen för det ena och några för det andra. Jag skriver om de teman som känns angelägna. Idag, när jag satt och redigerade min text och samtidigt dog rastlöshetsdöden kom jag att tänka på hur viktig musiken är för mig för att motivera mig. Att jag har en theme song för det jag gör. Eller bara slår på nån låt jag kan vråla lite till. Eller en viss låt för att skriva en viss scen.

Jag behöver väl knappats förklara vad en theme song är. Men jag tänker inte bara på trudelutten man förknippar med en film eller något annat särskilt utan för hela ens liv. Alla som såg serien Ally McBeal minns säkert att hennes chef använde en särskild sång ("My first, my last, my everything" med Barry White) för att komma i rätt stämning inför något. Gärna med en liten peppdans till.

Det funkar med böcker också. När jag skrev Rovhjärta hade jag en särskild låt i huvudet som fick vara som en slags fond för vad boken skulle handla om. Den är en gammal låt nu men just innan jag fick det där mailet om att The Karin Linge Nordh ville anta min bok hörde jag den låten. Hade inte hört den på år och dag och så plötsligt. Jag minns att jag tänkte att det här, det måste betyda nåt. Trams, bara slump säger vissa. Kanske, kanske inte.

Hur som helst. Musik är viktigt för oss. Forskning visar att vi presterar bättre om vi rätt takt i öronen, en som får oss att go the extra mile. Precis som dofter ofta är kopplade till starka minnen har vi inte sällan en låt vi kopplar till en viss händelse i våra liv. Fester, konserter, en tryckare med kärleken.  På hockeymatcherna hemma i Kramfors hade spelarna en egen låt som spelades när de gjorde mål.
Och i lumpen fick grabbarna tralla i takt för att orka gå de där milen.

Har du någon theme song för ditt liv? Om du inte redan har en theme song så se till att skaffa dig en. Och har du det så tipsa gärna i kommentarerna.
Tipsa även om du vill att jag skriver om något särskilt tema.

Här har ni mina låttips om man behöver lite pepp i sitt liv:

We weren't born to follow (Bon Jovi)
Vem e som oss (Anis Don Demina)
Here I go again (Whitesnake)
This Girl Is On Fire (Alicia Keys)
Fire (Scooter)
Lola Montez (Volbeat)

Inga kommentarer: