onsdag 28 januari 2015

Blogs and pods

Det finns massor med bra saker där ute, om skrivande och av skrivande. Författarpodden är ett hett tips och katinkabloggen en annan.

Ikväll är andra delen i nya serien "Deckarna" och ikväll är det Anna Jansson som står i fokus. Serien påminner lite om Så mycket bättre / Stjärnorna på slottet och är helt okej underhållning om man är deckarnörd som jag.

Läste härom dagen att i sommar anordnar Gotland en deckarfestival. Genast började det rycka i deckarbenen. Vill.dit. Men jag var sansad nog att förmana mig själv; om du ska dit får du allt redigera klart och skicka in ditt manus först. Annars kan du sitta hemma och skämmas.

Så nu är det full spätta framöver. Senast 1/4 ger jag mig och släpper manuset. Då får det bära eller brista. Igen. Sen kan jag äntligen börja på den efterlängtade Uppföljaren. Nytt mord, ny mördare, nytt motiv, nytt mordvapen. Och nya skrivarkunskaper. Som att jag behöver skriva i en annan turordning. Och att jag hatar att redigera så det är lika bra att vara någorlunda grundlig från början. Och att jag ska tänka i filmscener. Då funkar det. Och jag ska skriva på som attan innan sommaren och de långa, lata dagarna kommer när man inte vill sitta och stirra in i en dataskärm.

Vädret är en bra inspirationskälla på flera sätt. Min första bok handlar mycket om kyla. Den börjar på vintern och kylan och det instängda, norrländska följer med igenom boken. Uppföljaren kommer att utspela sig en sommar, en mycket het sommar. Folk ångar upp och tar av sig kläderna, bokstavligen.
Huga, så bra det kommer att bli.



2 kommentarer:

Rosiel sa...

Heja heja! Det kommer bli jättebra! Jag är toksugen på att läsa :)
Tips från bibliotekarien på en till författare som inte är toksugen på redigering: http://katarinabivald.se/blog/liverapportering-redigeringen/

Ulrika Rolfsdotter sa...

Tack för tips och pepp, bibliotekarien. Right back at you!; )