onsdag 21 januari 2015

Back in business

Det är ett år sedan jag såg åt mitt manus. Ett år har det legat i träda, ofrivilligt. Det kom en skilsmässa emellan. Och lite annat.

Men nu jädrar i min låda är det fart på deckarkärringen igen. Jag skär och karvar och dödar darlings. Och det blir så mycket bättre.

Avhållsamhet och distans var det som behövdes. För jag var less. Riktigt less. Men nu. Nu läser jag och gillar. Jag gillar och känner att det här, det här kan bli riktigt bra.

Och så raderar jag lite. Femtio sidor kan jag nog ta bort utan att det gör något. Det är 424 sidor nu så det är ingen kortnovell direkt. Spänningsroman. Norrländskt drama. Ond bråd död och relationer. Och tok. Massa tok. Och lite sex. Och älgar förstås. Det gillar tyskarna.

Jag tänker i filmscener. Då blir det lite enklare med strukturen. Och roligare. Och så fantiserar jag om vilka jag vill se i huvudrollerna. Lotta Tejle är självskriven. Och Dorsin vore skoj. Det finns många Ove Sundberg i Kramfors. I Gävle också för den delen.

Inga kommentarer: