onsdag 1 oktober 2014

Tidspress och effektivitet

Klockan slog midnatt och i sista skälvande sekunden mailade jag mitt bidrag till Året Runts novelltävling. Mellan 10000 och 20000 tecken skulle bidraget vara och det alster jag valt ut och som skrevs för något år sedan bestod av 26000 tecken. In i det sista satt jag och skar och filade för att hamna inom ramen. Det gick. Till slut. I sista sekunden.

Det är en konst det där. Att hålla sig inom ramarna, att skriva effektivt. Träna på att skriva nog. Att med få medel få mycket sagt. Less is more. Jag tror att jag klarade det. Det blev bättre. Det blev nog.

För varje tävling blir jag mer och mer förtjust i dessa noveller. Noveller är i ropet nu. Hett. Tänk om jag skulle ta och skicka in min lilla samling. Jag har ju redan en tänkt titel på samlingen. Och temat är de sju dödssynderna. Jag läste någonstans att de sju dödssynderna är förlegade i vårt moderna samhälle. Att vi borde uppdatera dem, byta ut.

Är det så?  Lättja, frosseri, vällust, girighet, avund, vrede, högmod. Är det inte så vi lever numera? Vi vällustar oss, frossar, latar oss, avundas, bråkar med varandra och så tar vi en selfie på det.

Men om vi ska skrota de gamla, vilka är i så fall de moderna dödssynderna?

Inga kommentarer: