onsdag 2 oktober 2013

Summerar september

Det blev en novell. Det blev en releasefest. Det blev en bokmässa. Releasefesten var som ett förspel om Bokmässan var själva akten. Novellen skrev jag klar på tåget ner till Göteborg och skickade i vanlig ordning in i sista minuten. I år är jag däremot mycket nöjd med mitt bidrag och om inte Umeå vill ha den kommer jag att försöka sälja den till något magasin. Jag har en hög noveller som har legat till sig nu, det kanske är dags att dryga ut höstkassan lite.

Vad ska man tänka på när man skickar in noveller?  Jo, tajming förstås. Gärna ha ett halvårs framförhållning, eftersom tidningarna redan lagt agendan för många nummer framåt. Läsa på om vilka slags noveller de publicerar, vilken läsekretsen är. Maila fictionschefen och fråga om format.
Jag fick några enkla förhållningsregler en gång när jag hörde av mig till en svensk tidning för damer. "Skriv inget om husdjur som dör, sjukdomar eller rollatorer. Det gillar inte våra läsare." Så jag skrev en med lite snusk. Tantsnusk. Den var för "ekivok" för Hemmets Journal. Ja ja, stackars läsare.

Och så Bokmässan. Ingen höjdare i år tyvärr. Temat var Rumänien och jag kan inte erinra mig att jag läst något av en rumänsk författare i detta livet. Det närmsta Rumänien jag kommit är genom att läsa Bram Stokers Dracula och Stoker var irländare.

Sprang på Amanda Hellberg, som är aktuell med Snögloben (Maja Grå-serien). Hon är alltid lika gullig. Det är så trevligt när författare tar sig tid att byta några ord trots att det slits och dras i dem, böcker ska signeras och bilder ska tas. Krockade i vimlet med Martin Melin (och nej, det var helt oplanerat faktiskt), hälsade på Nina Larsdotter Lööw och förlagstjejerna, köpte en av deras böcker, inspekterade deras fina monter och önskade lycka till. Det går bra för Nina nu och nästa år är jag övertygad om att LITET Förlags monter är betydligt större än så.

På tåget hem hände något lustigt. Tåget var fjorton vagnar långt och nog sjutton hamnade jag bredvid samma författare som jag delade säte med förra året; söta journalisten Johanna Schreiber som är aktuell med "Carlstensveckan", en ungdomsroman. Vad är oddsen för det? Då, 2012,  var hon mitt i arbetet med sin debut och nu skriver hon redan på uppföljaren. Ända sedan vi bytte mailadresser då på tåget förra året har hon peppat mig i skrivprocessen. Amanda Hellberg har också kommit med goda råd. De som förblir jordnära trots framgång, de som ser den lilla människan - det är så man blir framgångsrik i längden vill jag tro.




Inga kommentarer: