torsdag 8 januari 2015

Nyårslöften

Vad har du för nyårslöfte? 

Jag fick frågan av en bekant härom dagen och hörde mig själv svara; "jag lovar att vara lika bra som förra året."

Inte bättre. Lika bra. 
Gott så men... om jag är sämre då? Sämre än 2014? Ja, so what. Då blir det så. För jag vet i sanningens namn inte riktigt vad jag menade med mitt svar. Det bara kom. Som så mycket annat här i världen.

Löften kan vara viktiga. Nödvändiga rentav.  De kan också vara ett onödigt hinder. Jag vet folk som gifter sig borgerligt som ändrar äktenskapslöftena från "jag lovar" till  "jag vill lova att...". Smart kanske. Rimligare. För vi vet inte vad som händer i framtiden och vilka löften som blir orimliga att hålla. 

Det enda nyårslöfte jag tycker är hållbart är väl det man lovar sig själv. Att vara god mot sig själv. Att ta hand om sig. Att värna om sig själv så att också andra gagnas. Ingen tjänar på om du begår våld mot dig själv, varken du själv eller din omgivning. Att du tar kål på dig.

Nästa inlägg kommer att handla mer om det.

Inga kommentarer: