tisdag 17 december 2013

Novellformulerad

Är de novellernas återtåg vi ser nu? Tack vare årets nobelpristagare Munro, som jag läst och uppskattar även om det inte är min typ av novellstil (jag är mest förtjust i den Tjechovska stilen) har folk fått upp ögonen för novellen. Den passar den moderna människan; en kortare historia att läsa på tåget, tunnelbanan eller i väntrummet.

Jag har tävlat i flera novelltävlingar genom åren - jag tokgillar konceptet- och en gång haft lyckan att vinna förstapriset. Om det kan du läsa här.

Umeå har sedan 2007 anordnat en novelltävling med den eminenta prissumman 100 000 kronor och jag har tävlat varje år, så även i år. I mars, vid den årliga Littfest, tillkännages pristagarna. Om Littfest kan du läsa mer på denna länk.

754 bidrag tävlar i år och chanserna är därmed små men ack så roligt det skulle vara att få åka tillbaka till mysiga Umeå där  jag tillbringade min studietid och ta emot ett pris. Sofi Oksanen kommer. PO Enquist kommer. Någon av mina läsare kanske har varit där något år och vill dela med sig av hur det var?

Inga kommentarer: